Okładki · Świat Dysku

Świat Dysku w obrazach

Ja tylko wymyśliłem Świat Dysku. Josh go stworzył.

∼ Terry Pratchett

Tak naprawdę zaczęłam moją przygodę z Pratchettem z powodu okładek. Te ze Świata Dysku zwracają szczególną uwagę – są tak kolorowe i jest na nich tak wiele elementów, że z początku człowiek nie wie, na co właściwie patrzy.

Ich twórcą jest Josh Kirby. Urodził się jako Ronald William Kirby w pobliżu Liverpoolu i od dziecka chciał zostać artystą. Studiował w Liverpool City School of Art i tam powstał jego artystyczny pseudonim “Josh” – jego prace były ponoć bardzo podobne do dzieł XVIII-wiecznego malarza Joshui Reynoldsa.

Z czasem jego twórczość zaczęła być doceniana, dostawał coraz więcej zleceń, stworzył masę ilustracji do czasopism, okładek książek (np. do powieści Ursuli K. Le Guin) i plakatów filmowych (m. in. “Gwiezdne Wojny: Powrót Jedi” i “Żywot Briana”). Jednak prawdziwą sławę przyniosła mu współpraca z Terrym Pratchettem.

Kirby’emu bardzo spodobała się pierwsza część cyklu, “Kolor Magii”, i z entuzjazmem przystąpił do dzieła. Wydawcy postanowili wykorzystać potencjał grafika i zlecili mu od razu zadbanie o ilustracje do całej serii. Pratchett przyznał się kiedyś w wywiadzie, że nie zawsze wyobraża sobie, jak dane postacie wyglądają, dopiero Kirby nadaje im kształtu.

Josh zawsze czytał książkę przed namalowaniem ilustracji, jednak odnoszę wrażenie, że czasem przegapiał niektóre fragmenty, a innym razem czytał zbyt dosłownie. Chodzi mi o przedstawienie dwóch głównych postaci “Koloru Magii” i “Blasku Fantastycznego”: Rincewinda i Dwukwiata. Sir Terry nie napisał wprost, w jakim wieku jest Rincewind, ale gdy przez przypadek mag przenosi się do alternatywnej rzeczywistości, jest powiedziane wprost, że ma 33 lata. Można więc założyć, że tyle też ma jego dyskowy odpowiednik. Tymczasem Kirby przedstawił Rincewinda jako starca z długą, siwą brodą. Dwukwiat natomiast ma twarz “o czterech oczach”, co oznacza po prostu, że nosił okulary, których w Ankh-Morpork najwidoczniej nie znano. Kirby potraktował słowa pisarza dosłownie i biedny turysta rzeczywiście jest czterooki. W późniejszych latach widzimy ilustracje już poprawione.

Bez tytułu
Ilustracja do “Blasku Fantastycznego”, gdzie widać niepokojącą liczbę oczu Dwukwiata oraz siwego Rincewinda

Josh Kirby zmarł niespodziewanie w 2001 roku i jego ostatnią okładką był “Złodziej czasu” (tom 26). Zastąpił go nowy grafik o bardzo podobnym nazwisku: Paul Kidby.

Jego pierwszą i najbardziej znaną pracą o Świecie Dysku jest “Ostatni bohater”. Książka ta różni się od poprzednich części, ponieważ jest to w zasadzie cały album i na każdej stronie pojawia się jakiś rysunek. Pozycja ta przez długi czas była niedostępna na rynku polskim (pewnie dalej jest, bo nigdy jej nie widzę), a na Allegro osiągała ceny kilkukrotnie wyższe niż normalnie.

Jeśli chodzi o twórczość Kidby’ego to część jego okładek jest parodią dzieł wielkich malarzy: “Ostatni bohater” nawiązuje do “Krzyku” Muncha, “Straż nocna” – do… “Straży nocnej” Rembrandta, a “Nauka Świata Dysku” – do obrazu Josepha Wrighta “An Experiment on a Bird in teh Air Pump”.

Bez tytułu lat heri
“Ostatni bohater”

Mimo że ilustracje Paula Kidby’ego wydają się bardziej trafione i rzetelne, do mnie trafiają jednak rysunki Josha Kirby’ego. Pewnie ze względu na swą oryginalność, a trochę może ze względu na sentyment.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s